۲۸ آذر

ترامپ پشت تلفن به تیم کوک چه گفت؟

ترامپ پشت تلفن به تیم کوک چه گفت؟

چند روز پیش، دونالد ترامپ طی مصاحبه اش با نیویورک تایمز اعتراف کرد که با مدیرعامل اپل، تیم کوک و مدیرعامل اسبق مایکروسافت، بیل گیتس تلفنی صحبت کرده و نظراتش را به آن ها گفته است.
کوک و ترامپ هیچگاه همسو با یکدیگر نبوده اند و به وضوح می توان متوجه شد که کوک از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا راضی نیست. بهمن سال گذشته بود که رئیس جمهور منتخب، اپل را به خاطر مشارکت نکردن در رمزگشایی آیفون معروف واقعه سن برناردینو تهدید به تحریم کرد. همچنین نباید فراموش کرد تیم کوک در لیست احتمالی معاونین ریاست جمهوری هیلاری کلینتون بوده است.
اما با این وجود، گویا ترامپ از اینکه مدیرعامل ثروتمندترین کمپانی جهان با وی تماس گرفته بسیار شگفت زده است. او در مصاحبه این چنین گفت: دیروز من مفتخر شدم، تماسی از بیل گیتس داشتم، تماسی عالی، مکالمه ای عالی داشتیم، تماسی از تیم کوک در اپل داشتم و گفتم که ‘تیم، می دانی یکی از اتفاقاتی که دستاوردی واقعی برای من خواهد بود، زمانی است که اپل را متقاعد کنم یک یا چند کارخانه بزرگ در ایالات متحده بسازد، به جای اینکه به چین بروید، به ویتنام بروید، و جاهایی که تو می روی، محصول را درست همینجا می سازی. او گفت ‘متوجه اش هستم’. من هم گفتم ‘فکر می کنم انگیزه کافی را برایت ایجاد خواهیم کرد، و فکر می کنم که تو این کار را انجام خواهی داد. می خواهیم مالیات شرکت ها را شدیدا کاهش دهیم، که تو از این خوشحال خواهی شد.’
این اولین باری نیست که ترامپ به اپل می گوید باید محصولات اش را در خاک آمریکا تولید کند. اوایل سال 2016، ترامپ در جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه لیبرتی گفته بود اپل را راضی می کنم تا «کامپیوترهای لعنتی و چیزهایش را در این کشور تولید کند، به جای کشورهای دیگر».

دانلد ترامپ دونالد ترامپ رئس جمهور آمریکا

مشکل اما اینجا نهفته است که اپل انگیزه کافی برای انجام چنین کاری را ندارد. حتی کاهش مالیات نیز شاید چندان کارساز نباشد چرا که کوپرتینویی ها عمده سرمایه خود را در کشورهای اروپایی نگه می دارند، جایی که درصد مالیات شدیدا پایین است.
نیروی کار ارزان در کشورهای شرقی سبب شده تا هزینه تولید آیفون ها و مک بوک ها بسیار پایین تر تمام شود در صورتی که ساخت آیفون با نیروی کار گران قیمت آمریکایی، هزینه هنگفتی به دوش اپل خواهد داشت.
جدای از نیروی کار ارزان، بسیاری از تامین کنندگان قطعات در آسیا قرار دارند و شاید سال ها به طول انجامد تا این شرکت ها بخواهند در آمریکا مستقر شوند و برای اپل تولید تجهیزات کنند.
ترامپ اخیرا اعتراف کرده که «شاید» همه انسان ها در گرم شدن کره زمین نقش دارند و این مشکل صرفا به خاطر چینی ها نیست. کسی چه می داند، شاید تا زمان آغاز ریاست جمهوری اش، ترامپ در مورد مسائل دیگر هم کمی عاقلانه تر فکر کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *